Alla inlägg den 19 december 2012

Av rosatjejen - 19 december 2012 21:54

Hos lungmottagningen i måndags så fick jag börja med att först göra en allergi test, en så kallad pricktest. Den visade till min fasa att jag inte tål katter, och jag blev förstås helt förstörd.

Sen fick jag även göra en ny spirometri, innan det var dags att träffa lungdoktorn.

Jag kände förtroende för henne direkt, för hon var lugn och saklig och verkade trots vissa språksvårigheter mycket kunnig inom sitt område, och hon tog sig verkligen tid att förklara allt vi undrade över lugnt sakligt, trots att hon ibland fick ta om för att jag inte riktigt förstod.

Det hon berättade för oss vara att efter att ha sett mina provsvar och olika spirometri kurvor, var att när man ser kurvorna så ser dom ut som typiska kol kurvor stadie 3.

Det som däremot inte stämmer in på kol är att jag inte röker, jag hostar nästan aldrig, och är mycket sällan "slemmig" i luftrören, min för en kol patient låga ålder.

Så jag fick faktiskt inte veta vad det är för fel ännu, precis som jag misstänke innan.

Men nu har det ändå startats upp en ordentlig utredning där flera nogranna undersökningar väntar, för att kunna ställa rätt diagnos.

Jag ska få göra en ordentlig lungröntgen med magnetkamera eller ct, ellr vad det nu var (mitt minne har tagit tjänstledigt på obestämd tid).

Jag ska även få göra en mer omfattande spirometri där man sitter i nån form av tryckluftskammare.

När jag är klar med dessa undersökningar så ska jag tillbaka till lungmottagningen för att förhoppningsvis få rätt diagnos och behandling.


Sen var det ju då det här med katten, som jag ju var helt bedrövad över, men läkaren tyckte inte att jag skulle bry mig så mycket om det provresultatet, utan mer fokusera på om jag kännt att jag mått dåligt av katten eller ej, och jag har ju inte kännt något obehag alls sen vi fick henne. Och därför tyckte inte läkaren att hon kunde se någon som helst anledning till att vi inte skulle behålla vår lilla katt. Lycka! 

De där proverna ska man tydligen ta lite med en nypa salt. och det var det vi misstänkte eftersom senast jag gjorde pricktest för 10 år sedan, så visade den att jag var allergisk mot hundar, men denna gången så visade den att jag tål hundar, vilket ju kan vara lite lätt förvirrande.



l

Av rosatjejen - 19 december 2012 00:22

Efter en mycket bra dag, blev det en tuff kväll.
Har kännt det som att jag behöver hosta upp nåt, men det finns liksom inget att hosta upp. Dessutom har mina värden legat pä botten nivå hela kvällen, vilket känns mycket tråkigt.
Hoppas bara att jag inte dragit på mig nån ny infektion nu också, det vore ju inte så lyckat nu lagom till jul. Jag får hoppas att det bara är något tillfälligt och att jag vaknar upp pigg som en lärka imorgon bitti, med värden som är på topp.

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards