Alla inlägg under mars 2015

Av rosatjejen - 31 mars 2015 12:06

Så fort jag ökade på lite med kolhydrater så gick jag upp ett kilo.

Nu när jag ska börja med waran om några veckor, så är det mer eller mindre hejdå till hårdbantning.
Det är visst okej att hålla igen lite, men inte banta eller ändra för mycket i kosten. Så ja det kommer att bli en ny utmaning, men jag hoppas att jag kommer fixa det utan att gå upp flera kilo. Mitt mål får bli att försöka hålla mig till den vikt jag har nu +/- ett kg.
Det viktigaste är ju trots allt att jag mår bra.

Av rosatjejen - 30 mars 2015 16:21

Idag har jag varit på sjukhuset.
Efter nästan 2år med fragminsprutor är det nu dags att prova att gå över till waran istället.
Det är lite dubbla känslor inför bytet, men det ska bli så himla skönt att slippa sprutorna.
Nu är det förhoppningsvis bara 29 sprutor kvar som jag måste ta innan jag kan säga hejdå till en ständigt öm mage full med blåmärken. Och jag tänker heller inte neka till att det ska bli skönt att slippa svedan man får precis när man injicerat fragminet, som ett getingstick varje morgon ungefär.
Efter läkarbesöket blev jag bjuden på lunch av Emelie. Fisksoppa som var jättegod. Det är så mycket trevligare att besöka sjukhuset nu när hon jobbar där.

Den här killen fick vara hos sin mormor idag, och det hade gått superbra. Ja förutom att han hade lyft på benet och markerat inne. Det är andra gången han gör så hos mormor, men han har aldrig någonsin gjort så hos nån annan, så himla märkligt att han gör så just där. Jag hoppas att det har något med könsmognaden att göra och att det går över sen.

Av rosatjejen - 29 mars 2015 08:20

När Bobo väckte mig klockan 6,20 imorse så blev jag först skitsur, men sen insåg jag att nu är det ju sommartid och klockan var ju faktiskt 7,20 och då kändes det genast lite lättare.

Hade nån annan väckt mig så tidigt på morgonen så hade det varit oförlåtligt, men när det gäller den här killen så förlåtet jag det mesta så fort han lägger sitt lilla huvudet på sné och tittar på mig

Av rosatjejen - 28 mars 2015 19:41

Nu förbereder vi oss för earth hour klockan 20,30-21,30.

Av rosatjejen - 28 mars 2015 08:19

Här ligger vi och har det bra, trots denna tidiga timma.
Bobo vaknade före 7 och ville ut och kissa, så det var bara att pallra sig upp och dra på sig lite kläder och gå ut.
Igår var vi på återbesök hos veterinären och tömde och sprutade rent hans analsäckar igen, tyvärr så är dom fortfarande inflamerade, så vi måste tillbaka på tisdag igen.

Av rosatjejen - 26 mars 2015 14:45

Igår ringde jag veterinären för att jag var lite orolig över att Bobo läckt analsäcksvätska lite väl ofta de sista dagarna, och det luktar inte rosor direkt. Dom tyckte förstås att vi skulle komma och kolla upp så det inte var nån inflammation eller nåt, jag trodde ju inte det, men tänkte att det kanske var lika bra att kolla upp ändå.
Jag hade väldigt fel, då det visade sig att han hade analsäcksinflammation. Vetetinären tryckte ut en hel del var och sprutade sen rent med nån vätsla. Tyvärr måste jag tillbaka med honom både imorgon och på onsdag för att göra om hela proceduren igen, och har jag riktig otur så kanske det behövs ytterligare en behandling innan han är frisk.
Det är tur att jag har en bra försäkring på honom, men självrisken åker jag ju på att betala ändå, vilket ju känns lite småjobbigt. Men det viktigaste är ju förstås att Bobo blir frisk igen, stackarn. Får nog erkänna att jag känner mig lite usel som inte förstod att han hade ont.

Av rosatjejen - 25 mars 2015 08:01

Äntligen har vikten börjat röra sig lite neråt igen

Till viss del beror det säkert på att jag varit dålig, och också att jag just gått igenom en jobbig separation.

Men det jag gjort medvetet är att jag dragit ner rätt rejält på kolhydraterna dom senaste veckorna, och det har precis som vanligt gett bra resultat.
Jag brukar ju dra ner på kolhydraterna lite då och då, men det är inget jag skulle vilja göra för jämnan.
Jag tycker alldeles för mycket om ris, pasta, bröd, godis och andra kolhydratsrika produkter för att helt utesluta det ur kosten. Då är det bättre att dra ner på det i perioder när man själv känner att det behövs. Sen behöver man ju såklart inte frossa i kolhydrater till vardags, men unna sig ibland.

Av rosatjejen - 23 mars 2015 20:29

igår fick jag plötsligt kraftig smärta i höger sida nånstans i området där äggstockarna sitter och lite nedanför. Först tänkte jag att det kanske var en ny variant på mensvärk, men sen började det göra så ont att benet började skaka och då blev jag faktiskt lite orolig. Efter allt som drabbat mig de senaste åren så tänkte jag att det kanske var bäst att åka in till akuten på en gång i fall det skulle vara nån propp eller cysta eller nåt. Tänker att en cysta som kanske spricker inte är så bra när man går på blodförtunnande mediciner.
Hur som så hamnade jag på gyn-akuten på sös.
I 6 timmar fick jag vänta, och det var så jobbigt. För det första för att det gjorde så ont, men också för att det är så sjukt tråkigt att bara ligga och vänta.

Jag hade så ont att jag liksom var tvungen att hålla benet rakt, så fort jag satte mig så gjorde det mer ont.
Kl, 22 blev det äntligen min tur att träffa doktorn, och hon hittade som tur var inget fel på mig, vilket ju iofs var väldigt skönt trots att jag hade så ont. Troligen hade det något med mensen att göra.
När jag kom hem vid 23-tiden så var smärtan mer hanterbar och idag har jag bara kännt av det lite grann.

Lilla O och Bobo fick fara iväg till storasyster F när jag åkte till akuten. Tanken var sen att hon skulle komma hem med dom när jag kommit hem, men eftersom det tog sin lilla tid så blev dom kvar där över natten, och kom hem igen imorse.
Det var första gången Bobo sov borta, men det hade gått bra, förutom att han hade vaknat vid 3 när tidningsbudet kom, och då tyckte han att det var en bra idé att leka lite.
Så idag har jag haft en trött liten hund som legat så här i soffan hela dagen

Jag är så glad att jag har F och hennes sambo så pass nära när det händer såna här saker så jag behöver snabb hjälp, det känns verkligen tryggt.
Jag har ju även min äldsta dotter E och hennes sambo här i Stockholm, men dom bor just nu på andra sidan stan och har ingen bil, så det tar typ en timme att åka enkel väg från dom och hit. Men jag vet ju att dom också skulle ställa upp om ingen annan kan.
Jag har ju även mormor en dryg kilometer härifrån också.
Dottern M däremot har jag ju 60 mil norrut just nu, så där finns ingen möjlighet till barn och hundvaktande för tillfället.

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards