Alla inlägg under oktober 2011

Av rosatjejen - 30 oktober 2011 19:49

Nu har jag varit duktig och gjort iordning  2 st matlådor till imorgon.
I den ena som är till lunch har jag lagt i 3 wallenbergare och blomkåls mos, och i den andra som är till middag har jag fyllt med 4 skivor helstekt fläskytterfilé och lite vitlökssmör.

Jag är ju inte alls van vid det här med matlådor eftersom vi har gratis lunch  på jobbet, så jag är ju van att bli serverad goda luncher varje dag.

 

Normalt sett så kommer jag ju bara att ta med mig en lunchlåda varje dag, men den här veckan måste jag även göra några middags lådor, då vi har kört igång med utvecklingsamtal, och valt att lägga dom på kvällstid , så kommer jag att bli kvar på jobbet till kl,21  3dagar  denna vecka, vilket kommer att betyda att jag inte är hemma förrän kl 21,30  och då är det lite sent för middag.

 

Nu dags att sluta tänka på mat och vikt en stund :-)))

 

 

Av rosatjejen - 30 oktober 2011 14:04



Jag har just skickar iväg det här lilla läskiga barnet på kalas.

Hoppas verkligen att hon inte kommer att sminka sig på detta vis när hon blir äldre.

Av rosatjejen - 30 oktober 2011 10:17

Viktnedgången denna första vecka slutade på -1,5 kg, vilket väl i sig är jätte bra, men känns lite tråkigt för att jag ju faktiskt hade gått ner 2,1 kg för bara 2dagar sedan, för att sedan gå upp 0,6kg igen. 

Jag hoppas att denna viktuppgången beror på att jag fick mens i fredags, så att det inte fortsätter uppåt.

 

Jag har nu läst på lite mer och inser att det kanske inte är så bra att äta turkisk yoghurt till frukost varje morgon, då den innehåller lite för mycket kolhydrater, vilket kan vara okey någon gång ibland, men inte varje dag.

Så denna morgon fick det bli 2 stekta ägg och ett paket bacon till frukost. Jag hoppas att jag kan hålla mig mätt lika länge på det som jag gjort med min youghurt, dvs 3-4 timmar.

 

Igår var jag så sugen på cola så jag höll på att bli galen (dvs ännu mer galen än vad jag redan är)  Så jag köpte hem en flaska cola light och en flaska cola zero, för att prova om någon av dom var drickbar.

Cola light var så äcklig smak på att jag var tvungen att spotta ut den, men zeron var faktiskt helt okey, och den hade inte heller den där äckliga bismaken som många light drycker har.

Så hädanefter så får det bli cola zero när jag ska unna mig något annat än vanligt kranvatten att dricka.

 

Jag har förresten bestämt mig för att fortsätta med lchf ett par veckor till, sen får resultatet avgöra om jag ska fortsätta längre eller ej.

 

Vad skönt det var att få sova ut i morse och vakna kl,9 för att komma på att klockan ska ställas tillbaka, och alltså bara är 8 :-)

Av rosatjejen - 28 oktober 2011 22:09

Det känns fortfarande kul och lätt med lchf, och när jag vägde mig idag så hade jag gått ner ytterligare 0,6 kg  och det utan att vara minsta hungrig eller sugen alls, så nu väger jag 69,9 kg  JIPPIE !

 

Gårdagens tandläkar besök blev inte så dyrt som väntat, när jag väl var där så bestämde sig min tandläkare för att skippa rotfyllningen för det såg inte ut att behövas, så istället blev det två lagningar och en plast krona för bara 1700 kr, man kan ju inte bli annat än på gott humor när priset man räknat med att betala plötsligt halveras, sånt tycker jag om :-)

 

Idag var jag iväg till Hälsokosten och införskaffade coccos olja, mycket gott och nyttigt.

När jag kom hem så provade jag att hälla lite av oljan i den turkiska youghurten, och simsalabim så hade jag fått hemgjord coccos youghurt som jag älskar, och det finns ju inte att köpa i sverige :-(

Blandade även i lite coccos flingor, det enda jag saknade var lite mer sötma, men det får jag lära mig att leva utan.

 

Imorgon bitti blir det ingen sovmorgon, som det brukar på lördagar, för lilla O ska spela sin första innebandy match och då måste jag ju bara följa med och titta, tyvärr är matchen långt ut på värmdö med samling redan 8,15 så vi lär åka hemifrån tidigt.

Så nu är det nog dags för mig att säga godnatt, så jag orkar upp och hejja imorgon.

Av rosatjejen - 27 oktober 2011 11:10

Efter de här första dagarna så känns det fortfarande okey med lchf.
Det enda som var lite jobbgt igår var att jag fick sån halsbränna på kvällen, och jag tror att det berodde på majonäsen jag hade på äggen till lunch, konstigt bara att det inte kändes förrän på kvällen.


Middagen igår fick bli favorit i repris, blomkålsmos och wallenbergare mumsigt värre.


Vikten visar fortfarande på minus, imorse vägde jag 70,5 vilket betyder att jag gått ner 1,5 kg på 4 dagar , jag hoppas att det fortsätter så :-)

Nu har jag iofs läst att många går ner 2-3 kg första veckan för att sedan stå still ett par veckor, så jag ska nog inte ropa hej ännu..


Nån Camilla Läckberg läsning blev det inte igår heller, jag fastnade som vanligt framför datorn, och sen blev det så klart lite wordfeud på ifånen också.


Nu ska jag snart iväg till tandläkaren, för rotfyllning och en lagning, hua :-(

Inte nog med att det lär göra rysligt ont, det lär svida i plånboken också.



Av rosatjejen - 26 oktober 2011 14:23

Idag känns det lite jobbigare med den här dieten, går omkring och känner mig lite småsugen mest hela tiden.

Det kan säkert bero på att jag är hemma och är sjuk idag, och då har man ju inte så mycket annat att tänka på än mat :-)

 

Jag har blixtrande huvudvärk och jätte ont i halsen inte kul alls, har gått länge och kännt att jag inte mått riktigt bra, men idag kände jag att det var dags att stanna hemma och kurera mig några dagar.

 

Fryser och svettas om vartannat, vet inte om det beror på att jag är sjuk, eller om det är socker och kolhydrats abstinens, eller om det helt enkelt beror på att det är dags för tantvecka vilken dag som helst :-O

Hur som helst så är det jobbigt.

 

Idag så har jag i stort sett ätit samma som igår, förutom ett litet mellanmål alldeles nyss bestående av ett par skivor proscutto och några ost rullar.

 

Nu ska jag krypa ner i sängen en stund och påbörja Camilla Läckbergs senaste bok, som legat på mitt nattduksbord i flera veckor nu utan att jag ens öppnat den, hoppas att den är bra.

 

Av rosatjejen - 25 oktober 2011 19:27

Provade att göra blomkålsmos i kväll. Har hört talas om att det skulle vara så otroligt gott, och det var det verkligen. Och dessutom superlätt att göra och snabbt går det också.

Det var bara att koka lite blomkål tills den har mjuknat, sen tillsätter man lite lagom med smör och grädde innan man låter stavmixern göra resten. Jag tillsatte även lite färskriven parmesan ost, och det blev som sagt oroligt gott.

Jag åt moset tillsammans med mina nygjorda wallenbergare.

 

När min äldsta dotter fick höra att jag gjort wallenbergare, så blev hon så avundsjuk, så nu har jag lovat att göra en ny sats imorgon som hon kan få ta med sig hem och frysa in, hon har alltid varit jätte förtjust i det, men de tre yngra döttrarna tycker inte alls det är något gott, så olika det kan bli.

 

Nähäpp nu ska jag försöka få den lilla i säng, så hon orkar upp till skolan imorgon, hon har haft lite migrän känning nu ikväll, och då är oftast sömn den bästa medicinen.

Av rosatjejen - 25 oktober 2011 15:57

Nu är jag inne på min tredje dag med lchf kost, och det känns riktigt bra faktiskt.

Jag var lite orolig att jag skulle få huvudvärk av socker och cola abstinenes de första dagarna, men hittills har jag inte känt av några biverkningar alls.

 

Vågen visade på 1,1 kg minus idag, och det gör ju naturligtvis att det känns ännu roligare och lättare att fortsätta.

 

Till frukost har jag alla dagarna ätit ett par dl, turkisk youghurt blandad med lite vispgrädde för att det inte ska bli för tjock i konsistensen, på detta har jag strött över lite av min hemgjorda musli, gjord av krossat linfrö, coccos, sesamfrön och lite mandel och coccos spån, ibland strör jag även över lite kanel.

 

Till lunch igår blev det ett kokt ägg, lite fisk och majonäs.

 

Till middag igår blev det en skaldjur sallad med dressing.

 

Till mellanmål har det blivit några ostskivor och serrano skinka.

 

Det enda som känns lite tråkigt är att jag bara kan dricka vatten, känner redan ett sug efter att dricka något med lite smak.

 

Ikväll funderar jag på att göra wallenbergare till middag.

 

Man behöver i alla fall aldrig vara hungrig när man följer den här dieten :-)

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards