Alla inlägg den 5 augusti 2016

Av rosatjejen - 5 augusti 2016 10:54

Den här våren och sommaren har mina pk värden varit väldigt svajiga.
När man äter waran så måste man kolla upp sitt pk värde med blodprov, det för att det är väldigt farligt om det blir för högt eller lågt.
Vid för lågt pk är det större risk för att få en propp igen, och vid för högt pk så är blödningsrisken ännu större.
Mitt pk ska ligga på ca 2,5, men allt mellan 2,1 och 3 är okej.

Mitt pk har denna sommar pendlat kraftigt mellan 1,6 och 5,2, och det har varit väldigt svårt att få det stabilt.
Om det varit för lågt, och veckodosen då höjts, så har pk stigit för mycket och tvärtom när det varit för högt så har det sjunkit för mycket.
Eftersom att olika människor behöver olika doser för att hamna rätt så finns det inga givna doseringar att gå efter, utan man måste prova sig fram.

Ett tag var mina värden så låga så jag var tvungen att ta fragmin sprutor igen, inte kul. Jag började dessutom tappa hår igen, så nu vet jag att det var fragminet som gjorde att jag började tappa så mycket hår, för sedan jag slutade med fragmin så har håret blivit lite tjockare (dock inte som innan,men inte jätte tunt)

Eftersom pk påverkas av vad jag äter så försöker jag tänka på vad jag stoppar i mig, men ibland så hjälper inte det. Jag har också märkt att mitt pk stiger när jag sovit dåligt eller för lite, och även om jag är väldigt stressad eller orolig.

Jag är väldigt tacksam över att kunna ta mina blodprov hemma, och sen bara ringa min waran-sjuksköterska och tillsammns med henne komma fram till en lagom veckodos med waran.

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards