Alla inlägg under januari 2014

Av rosatjejen - 9 januari 2014 20:24

Nu är det gjort, leverproverna är tagna så nu är det bara att vänta på resultatet. Om jag har riktig tur, vilket jag faktiskt brukar ha så ringer min leverläkare redan imorgon eftermiddag. Hoppas hoppas att proverna är lika bra som för 2veckor sedan då alla prover var bra utom ett. Om dom nu skulle vara bra så betyder det att jag kanske bara behöver lämna prover varje månad istället för som nu varannan vecka.

Av rosatjejen - 9 januari 2014 11:04

Jag har ju ända sedan jag blev sjukskriven varit väldigt noga med att hålla en normal dygnsrytm, men som det är just nu så skulle jag utan minsta problem kunna sova fram till lunch. Nu gör jag ju såklart inte det, men jag går omkring i nån sorts trötthetsdimma hela dagarna och har ingen ork alls över till att göra någonting annat än det absolut nödvändigaste.
Idag ska jag till vårdcentralen och lämna lite blodprover för att se om mina levervärden blivit något bättre. Jag skulle egentligen gjort det igår, men när jag kom dit så var det fullt med folk i både korridor och väntrum, så jag gick hem igen hade varken lust eller ork att stå där och vänta i flera timmar när jag ju nu har den turen att jag ju faktiskt kan gå dit idag istället. Jag tyckte faktiskt lite synd om alla som satt där och väntade och inte hade den möjligheten. Nu hoppas jag att det är lite mindre kö idag för jag kan ju inte skjuta upp det hur många dagar som helst.

Av rosatjejen - 8 januari 2014 20:08

Jag tror banne mig att jag älskar Försäkringskassan.
Nämen skämt och sido så är jag så himla nöjd och tacksam för all hjälp jag fått sen jag blev sjuk för 16 månader sedan.
Jag tycker att man i media bara ser och hör en massa negativt om Försäkringskassan, men man får aldrig höra eller läsa om allt bra dom faktiskt gör, och om alla dom som faktiskt får det stöd och den ersättning som de stora flertalet faktiskt får. Jag tycker faktiskt lite synd om dom som jobbar där ibland, för det är ju inte dom som bestämt hur regelverket ska se ut och vilka som har rätt till ersättning och inte. Självklart så finns det säkert en och annan otrevlig surpuppa som jobbar där och njuter av att få trycka ner människor, men såna personer finns tyvärr på många myndigheter, företag och även i vården, och inte bara på försäkringskassan.
Jag har hur som helst fått all hjälp man kan begära och idag ringde min handläggare, för att berätta att hon ordnat så jag blivit beviljad fortsatt sjukpenning på normalnivå istället för fortsättningsnivån som jag haft sen 1 oktober och som är är 5% lägre än normalnivån. Jag skulle dessutom få det retroaktivt från oktober.
Ja ni kan ju gissa om jag blev glad, för nu när ekonomin är minst sagt ansträngd så är varje extra hundring ett välkommet tillskott i kassan.

Det här är något jag tänkt skriva om länge men inte kommit mig för, så detta inlägg hade kommit så småningom även om hon inte ringt och överraskat mig med den här glada nyheten.

Av rosatjejen - 7 januari 2014 20:14

Har varit bortrest över trettonhelgen och firat min mamma som fyllde jämnt.

Själva födelsedagen firades på Nynäs havsbad och spa.

Min bror och hans son vågade sig på lite kallbad i havet. Själv så nöjde jag mig med den varma bubbelpoolen utomhus.

Resterande dagarna tillbringade vi hemma hos min bror som bor på en ö i den vackra skärgården utanför Nynäshamn.


Jag passade förstås på att gosa så mycket som möjligt med lilla Ville.

Av rosatjejen - 4 januari 2014 16:43

[Bild]

[Bild]

Är hemma hos min bror och myser med lille Ville
Tror aldrig att jag har träffat en mer cool och lugn kattunge tidigare.

Av rosatjejen - 2 januari 2014 23:04

Nu har jag lyckats vända på dygnet och jag som verkligen hatar när det blir så.
Tänkte precis ta upp telefonen för att ringa min bror och fråga en sak och fick då som tur var se att klockan var 22,45 :-O Hoppsan liksom jag som trodde att klockan var ungefär 20,00. Jag ringer aldrig någon efter kl 22 om det inte typ brinner eller något ännu värre, och till min bror ringer man helst inte efter kl, 21 för dom går upp så rysligt tidigt på morgonen hemma hos honom.
Det enda sättet att vända tillbaka dygnet igen är att sätta väckarklockan på 8 och gå upp då även om det tar emot, för sen vet jag att jag kommer vara så trött på kvällen att jag somnar innan kl, 23.
Som det varit nu dom sista dagarna är ju helt galet, har somnat vid 2-tiden och sovit till strax före 10, helt galet.
Det är tur att skolorna börjar igen nästa vecka för då måste jag börja sätta klockan igen vare sig jag vill eller ej.

Av rosatjejen - 2 januari 2014 12:12

Det här med nyårslöften har en tendens att bli lite överdrivet och fånigt tycker jag och därför brukar jag aldrig avge något nyårslöfte.
Ett nyårsmål tycker jag däremot är ett alternativ till nyårslöften och det behöver man inte heller upplysa någon annan om, om man nu inte känner att man vill det alltså.
Mitt nyårsmål är att försöka att inte pendla så mycket i vikt utan försöka bli lte mer viktstabil. Jag behöver också ta tag i den här light varianten av ätstörning som jag insett att jag lider av. Jag kan inte fortsätta att ständigt tänka på vad jag stoppar i munnen och hur många kalorier det innehåller.
Som det är just nu så har jag ett ganska komplicerat förhållande till mat och känner att jag liksom aldrig riktigt kan koppla av och unna mig utan att då få dåligt samvete och må dåligt efteråt.

Av rosatjejen - 1 januari 2014 21:34

Jag skulle aldrig ätit upp hela den där pajen igår, för den väckte sockermonstret inom mig till liv, och nu river det och sliter i mig. Det värsta är att det nu efter julen finns hur mycket godsaker som helst i gömmorna och det gör det ju ännu svårare att stå emot suget.
Det värsta med mig är att om jag tar en godis så kan jag liksom inte sluta förrän allt godiset är slut.
Tror faktiskt att jag ska gå ut i köket och ta ett julknäcke med leverpastej och hoppas att det stillar godissuget en smula. Det är ju dessutom väldigt gott det med.

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards