Alla inlägg under november 2012

Av rosatjejen - 17 november 2012 00:11

Äntligen har jag gått ner lite till.
Jag har ju börjat äta lite mer kolhydrater nu sen jag blev sjuk. Men det blir absolut inget som innehåller socker, vetemjöl, potatis, pasta, ris eller frukt.
Mitt mål nu är att förhoppningsvis gå ner ett par kilo till, och sen försöka bli viktstabil.
Nu tror jag att jag gått ner lite av träningen också. Jag har ju från att aldrig tränat, nu börjat träna på min crosstrainer 1-2 ggr/ dag i ca 40- 60 minuter, och jag tycker verkligen att det är jätte roligt fortfarande, även fast det verkligen är jätte jobbigt. Och nu efter nästan 2 veckors träning, så tror jag att det även är resultatet av den som också börjar visa sig på vågen.

Av rosatjejen - 15 november 2012 20:09

Vi har efter mycket funderande hit och dit äntligen skaffat oss en katt.

och här är hon nu lilla Svea, den sötaste av söta



 


Alldeles kolsvart och helt underbart söt och gullig är hon


Nu har vi haft henne här hemma i exakt ett dygn, och först nu så har hon blivit lite lugnare, och verkar inte sakna sin mamma och sina syskon lika mycket som innan, och hon är heller inte rädd för oss längre. Lite reserverad är hon förstås fortfarande, men det är ju bara naturligt.


Idag när vi skulle fika så hoppade hon upp på bordet och började tugga i sig av en sockermunk gissa om vi blev förvånade, trodde liksom inte att katter gillade sånt ;-)

 


Det är jätte skönt att ha lite annat än bara sjukdomar att tänka på, så lilla Svea förgyller verkligen hela familjens tillvaro just nu. Och sen så är det jätte mysigt att ha lite sällskap när man är hemma hela dagarna. 

Av rosatjejen - 13 november 2012 00:57

Trots att jag tränat flitigt i en vecka nu, så syns ännu inget resultat på vågen.
Jag har tränat minst en gång om dagen på crosstrainern, och vissa dagar har jag tränat både morgon och kväll.
Jag försöker att köra mellan 30-45 minuter vid varje tillfälle, och jag varierar program och motstånd, så det blir mer variation.
Jag tycker fortfarande att det är roligt, och tur är väl det, för annars hade det ju kännts rätt jobbigt att jag gått upp istället för ner de sista dagarna

Av rosatjejen - 11 november 2012 22:02

Alltså gud vad jag har ätit idag.
Till frukosten blev det som vanligt latte och finncrisp med bregott.
Sen innan jag skulle träna så drack jag en celciuscola.
50 minuter på crosstrainern blev det.
Det var sen efter det som jag blev jätte hungrig, så där hungrig var det jätte länge sedan jag var. Denna hunger resulterade i 7!!! stycken ryvitaknäckemackor med smör och ytterligare en latte
Till middag blev det lchfnudlar och köttfärssås
Sen till kvällsfika blev det ytterligare en latte och dessutom 2 rader av den godaste vita chokladen med hallon och mango, som är sötad med stevia.

Nu sitter jag här mätt och nöjd, men lite förvånad över mig själv. Troligen så har jag trillat ur ketosen tillfälligt, men det repar sig snart. Det som kan hända är att jag samlar på mig lite extra vätska som försvinner om några dagar.
Jag hoppas att jag inte känner mig lika hungrig imorgon igen, för då är risken att det blir en dålig vana, och det är ju dom dåliga vanorna som jag äntligen lyckats bli fri från :-)

Av rosatjejen - 10 november 2012 21:31

Jag  har ett mycket stort kontrollbehov, och då menar jag extremt stort, och just nu när mattan dragits undan för mig, och jag totalt tappat kontrollen över mitt liv och min hälsa, så märker jag att träningen på crosstrainern ger mig något nytt att fokusera på, och ha full kontroll över, likaså tror jag att det är med min kost och vikt.

Jag har också märkt att jag blivit mer pedant hemma, vilket jag aldrig tidigare varit. Nu kan jag nästan bryta ihop för att någon flyttat på något, eller inte tagit undan efter sig. Jag klarar helt enkelt inte av när det ser stökigt ut längre.

Jag känner med andra ord att den kontroll som jag för tillfället helt tappat vad gäller vissa saker, har ersatts av andra nya saker som jag kan ha kontroll över. Jag har helt enkelt flyttat fokus till saker jag kan ha kontroll över.

När man tänker efter så är det ändå ganska fashinerande hur det mänskliga psyket fungerar.



Av rosatjejen - 8 november 2012 21:03

Lång dag blev det idag.

Det märks att jag varit sjuk och hemma länge nu, för orken att utföra de mest vardagliga saker försvinner fort.

Idag var jag tvungen att ta mig till Nack forum, för att handla presenter till lilla O, som fyller år imorgon. Som tur var så skjutsade min mamma mig dit med bilen. Sen blev det ett snabbt besök på HM och Zara där jag panikshoppade lite nya kläder åt henne. Sen även en snabbis in på den nya leksaksaffären Hamleys, där jag köpte ett lego som hon önskat sig, det är nån ny sort riktat särskilt till tjejer som verkar kul.

Ja jag vet att många tycker att leksaker och kläder ska vara könsneutrala, men som privat person och mamma, så kan jag köpa så mycket tjejiga leksaker och rosa tuttinuttkläder till mitt eget barn som jag vill, men som pedagog gör jag det inte. Det går faktiskt alldeles utmärkt att skilja på dom olika rollerna. Jag har alltid köpt det mina barn har velat ha, och nu råkar det vara så att just den här dottern älskar rosa och gulligull (det har iofs dom andra döttrarna också gjort som små) och då ska hon ju få det.

Nu hoppas jag att hon blir glad och nöjd imorgon.

Av rosatjejen - 7 november 2012 20:09

Tänk att jag klarade en hel mil.
Jag lär nog ha en grym träningsvärk imorgon, men det är det värt :-)))))

Av rosatjejen - 7 november 2012 10:01

Åhhh vad roligt det är med crosstrainern.
Igår tränade jag 25 minuter på morgonen och 25 minuter på kvällen, så idag känns det lite i benen. Det kommer säkert gå över när jag har tränat igen.


Nu när jaag bestämde mig för att inte fokusera så mycket på vikten, utan på hur jag mår och ser ut, ja vad händer då...... Plötsligt börjar vikten peka neråt igen .-)


 


Vi hade ganska roligt härom kvällen när dottern skulle hjälpa till att montera ihop crosstrainern, för det var inte helt lätt kan jag lova.  Och då var jag glad åt att ha en dotter som snart är färdig Civil Ingengör, till hjälp

 

Många smådelar var det

 

 

Men till slut efter nästan 3 timmar så var den äntligen klar.

 

Nån mer som var glad var lilla O, som fick en riktigt stor kartong att leka med, den har hon haft jätteroligt med sen dess.


Idag måste jag bege mig ut för att köpa födelsedags present till O. Hon fyller år på fredag, och precis som vanligt så önskar hon sig inget speciellt.

Det får helt enkelt bli nåt spel och kläder. tråkigt jag vet men vad i allsin dar ska man annars hitta på ?

Presentation

Jag skriver om livet i allmänhet, men också en del om vikt, bantning, och om hur det är att leva med mycket nedsatt lungkapacitet mitt i livet.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Min viktminskning

 
Besök ViktPejl

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards